[ Mesaje noi · Membrii · Regulamentului forumului · Cautare · RSS ]
  • Pagina 1 din 1
  • 1
WEB3D
VirtualityData: Marţi, 02-Feb-2010, 11:40:51 | Mesaj # 1
Soldat
Grup: Membri
Mesaje: 4
Premii: 0
Reputaţie: 0
Status: Offline
= WEB3D =

În această categorie vom discuta despre câteva aplicaţii şi limbaje utilizate în multimedia pentru internet, punând accent pe vechea, deja, tehnologie VRML.
De ce VRML ? Deoarece această tehnologie este lesne acesibilă utilizatorilor iubitori de artă 3d.
VRML este clasică în raport cu tehnologia FLASH şi mult mai uşor de abordat decât aceasta din urmă.
Actualmente FLASH este cea mai utilizată tehnologie. Dar programatorii în FLASH necesită să facă investiţii în editoare destul de costisitoare şi greu de utilizat pentru amatorii de WEB3D. Evident că mai sunt şi alte tehnologii utilizate în multimedia pentru reţelele de computere.
WEB3D este denumirea generică a jocurilor multiplayer de internet.
Fundalul acestei categorii este format de VRML şi aplicaţiile sale.
Câteva dintre obiectele limbajului:

Quote
#VRML V2.0 utf8

Anchor {
bboxCenter 0 0 0
bboxSize -1 -1 -1
children []
description ""
parameter []
url []
}
Appearance {
material NULL
texture NULL
textureTransform NULL
}
AudioClip {
description ""
loop FALSE
pitch 1
startTime 0
stopTime 0
url []
}
Background {
backUrl []
bottomUrl []
frontUrl []
groundAngle []
groundColor []
leftUrl []
rightUrl []
skyAngle []
skyColor []
topUrl []
}
Billboard {
axisOfRotation 0 1 0
bboxCenter 0 0 0
bboxSize -1 -1 -1
children []
}
Box {
size 2 2 2
}
Collision {
bboxCenter 0 0 0
bboxSize -1 -1 -1
children []
collide TRUE
proxy NULL
}
Color {
color []
}
ColorInterpolator {
key []
keyValue []
}
Cone {
bottom TRUE
bottomRadius 1
height 2
side TRUE
}
Coordinate {
point []
}
CoordinateInterpolator {
key []
keyValue []
}
Cylinder {
bottom TRUE
height 2
radius 1
side TRUE
top TRUE
}
CylinderSensor {
autoOffset TRUE
diskAngle 0.262
enabled TRUE
maxAngle -1
minAngle 0
offset 0
}
DirectionalLight {
ambientIntensity 0
color 1 1 1
direction 0 0 -1
intensity 1
on TRUE
}
ElevationGrid {
ccw TRUE
color NULL
colorPerVertex TRUE
creaseAngle 0
height []
normal NULL
normalPerVertex TRUE
solid TRUE
texCoord NULL
xDimension 0
xSpacing 1
zDimension 0
zSpacing 1
}
Extrusion {
beginCap TRUE
ccw TRUE
convex TRUE
creaseAngle 0
crossSection [1 1, 1 -1, -1 -1, -1 1, 1 1]
endCap TRUE
orientation 0 0 1 0
scale 1 1
solid TRUE
spine [0 0 0, 0 1 0]
}
Fog {
color 1 1 1
fogType "LINEAR"
visibilityRange 0
}
FontStyle {
family ["SERIF"]
horizontal TRUE
justify "BEGIN"
language ""
leftToRight TRUE
size 1
spacing 1
style "PLAIN"
topToBottom TRUE
}
Group {
bboxCenter 0 0 0
bboxSize -1 -1 -1
children []
}
ImageTexture {
repeatS TRUE
repeatT TRUE
url []
}
IndexedFaceSet {
ccw TRUE
color NULL
colorIndex []
colorPerVertex TRUE
convex TRUE
coord NULL
coordIndex []
creaseAngle 0
normal NULL
normalIndex []
normalPerVertex TRUE
solid TRUE
texCoord NULL
texCoordIndex []
}
IndexedLineSet {
color NULL
coord NULL
colorIndex []
colorPerVertex TRUE
coordIndex []
}
Inline {
bboxCenter 0 0 0
bboxSize -1 -1 -1
url []
}
LOD {
center 0 0 0
level []
range []
}
Material {
ambientIntensity 0.2
diffuseColor 0.8 0.8 0.8
emissiveColor 0 0 0
shininess 0.2
specularColor 0 0 0
transparency 0
}
MovieTexture {
loop FALSE
repeatS TRUE
repeatT TRUE
speed 1
startTime 0
stopTime 0
url []
}
NavigationInfo {
avatarSize [0.25, 1.6, 0.75]
headlight TRUE
speed 1
type ["WALK", "ANY"]
visibilityLimit 0
}
Normal {
vector []
}
NormalInterpolator {
key []
keyValue []
}
OrientationInterpolator {
key []
keyValue []
}
PixelTexture {
image 0 0 0
repeatS TRUE
repeatT TRUE
}
PlaneSensor {
autoOffset TRUE
enabled TRUE
maxPosition -1 -1
minPosition 0 0
offset 0 0 0
}
PointLight {
ambientIntensity 0
attenuation 1 0 0
color 1 1 1
intensity 1
location 0 0 0
on TRUE
radius 100
}
PointSet {
color NULL
coord NULL
}
PositionInterpolator {
key []
keyValue []
}
ProximitySensor {
center 0 0 0
enabled TRUE
size 0 0 0
}
ScalarInterpolator {
key []
keyValue []
}
Script {
directOutput FALSE
mustEvaluate FALSE
url []
}
Shape {
appearance NULL
geometry NULL
}
Sound {
direction 0 0 1
intensity 1
location 0 0 0
maxBack 10
maxFront 10
minBack 1
minFront 1
priority 0
source NULL
spatialize TRUE
}
Sphere {
radius 1
}
SphereSensor {
autoOffset TRUE
enabled TRUE
offset 0 1 0 0
}
SpotLight {
ambientIntensity 0
attenuation 1 0 0
beamWidth 1.570796
color 1 1 1
cutOffAngle 0.785398
direction 0 0 -1
intensity 1
location 0 0 0
on TRUE
radius 100
}
Switch {
choice []
whichChoice -1
}
Text {
fontStyle NULL
length []
maxExtent 0
string []
}
TextureCoordinate {
point []
}
TextureTransform {
center 0 0
rotation 0
scale 1 1
translation 0 0
}
TimeSensor {
cycleInterval 1
enabled TRUE
loop FALSE
startTime 0
stopTime 0
}
TouchSensor {
enabled TRUE
}
Transform {
bboxCenter 0 0 0
bboxSize -1 -1 -1
center 0 0 0
children []
rotation 0 0 1 0
scale 1 1 1
scaleOrientation 0 0 1 0
translation 0 0 0
}
Viewpoint {
description ""
fieldOfView 0.785398
jump TRUE
orientation 0 0 1 0
position 0 0 10
}
VisibilitySensor {
center 0 0 0
enabled TRUE
size 0 0 0
}
WorldInfo {
info []
title ""
}

Există o oarecare problemă în utilizarea VRML, anume varietatea sistemelor de operare şi a browserelor de internet complică standardizarea playerelor pentru acest limbaj.

Exemple de comunităţi ai utilizatorilor de Realitate Virtuală bazată pe VRML:
http://www.vivaty.com/
http://www.exitreality.com/
http://www.cybertown.com/
http://mondes-virtuels.virgal.net/

Ca exemplu de situri şi forumuri dedicate Realităţii Virtuale, vă recomand forumul meu, în care am multe linkuri:
http://vrmlserver.xooit.com/index.php
De-a lungul timpului voi copia aici multe din categoriile existente în forumul meu, aşa că nu este neapărat necesar să vă înscrieţi în 'Multi-User Worlds', aşa cum se numeşte forumul a cărei adresă am specificat-o mai sus.
De asemenea, am creat un thread dedicat acestui site şi forum:
http://vrmlserver.xooit.com/t362-http-files-new-com.htm

Aici avem un tutorial scris de doamna profesoară Baban Valerica :
http://quarq.ro/vrlm/cuprins.htm
Situl acela este deosebit de interesant şi vă recomand să îl vedeţi.
http://quarq.ro/index.php

Iar aici avem un filmuleţ din care reiese că utilizatorul respectiv are VRMLPAD şi CORTONA instalate în computer. Se va vedea şi o scenă virtuală realizată în VRML.

Încă un filmuleţ:

Şi încă unul:

... încă:

Pentru a afla mai multe despre VRML, căutaţi pe internet şi dacă aveţi nelămuriri scrieţi aici ce probleme aveţi în legătură cu această tehnologie.

Added (02-Feb-2010, 11:40:51)
---------------------------------------------
VRML îşi are originea în limbajul 'Open Inventor'.
Vezi: http://web.mit.edu/ivlib/www/home.html
Părintele limbajului 'HyperTextMarkup', adică al 'HTML' este acesta: Tim Berners Lee.
El, Tim Berners Lee, l-a invitat pe Antony Parisi să dezvolte un limbaj asemănător cu HTML dar aplicabil pentru obiectele 3D, şi aşa s-a născut limbajul 'VirtualRealityMarkup', adică 'VRML'.

Anthony Parsi şi Mark Pesce sunt consideraţi ca fiind creatorii lui 'VRML'. Dar să nu uităm că fără Tim Berners Lee, poate nu exista 'VRML' ...

Se poate pune întrebarea dacă este aşa de important pentru utilizatori simplii ca noi, cine a creat VRML. Păi este destul de important deoarece astfel ni se oferă informaţii în plus despre această tehnologie, ceea ce ne uşurează înţelegerea corectă a ei. Apropierea dintre cele trei nume mai sus amintite a fost realizată de mine, asta în urma citirii mai atente a informaţiilor de pe anumite situri. Corect ar fi ca 'VRML' să se numească 'Open Inventor' versiunea pentru Web, aceasta este tot o apreciere a mea ca urmare a celor mai inainte discutate ...
De asemenea, trebuie spus că nu numai 'Open Inventor' a contribuit la crearea 'VRML', dar el stă la baza sa.
OBS. Aceste chestii de istorie, sunt interesante, repet, pentru a înţelege filozofia 'VRML' care nu este un simplu limbaj de WEB3D ci este un instrument deosebit de puternic necesar a fi cunoscut de toţi cei care au legătură cu creaţia.

Ce ar mai fi de spus ?
Păi ca să utilizezi tehnologia 'Open Inventor', îţi trebuiesc aplicaţii serioase gen 'AUTOCAD' sau '3DMax', ceea ce nu ne este nouă utilizatorilor de rând la îndemână.
Dar pentru 'VRML', care este o versiune pentru Web a lui 'Open Inventor' , nu îţi trebuiesc neapărat 'AUTOCAD' sau '3DMax', uneori este suficient un editor de text ca 'NotePad' ... Iar interpretoarele de VRML sunt în general gratuite pentru utilizări necomerciale, existând chiar şi interpretoare de VRML gratuite utilizabile in scopul de a face bani cu ele ...

Anthony Parisi, proprietarul lui ex 'MediaMachines', actualmente 'Vivaty', ne dă gratis editor, interpretor şi server de VRML :

El este Anthony Parisi, cel care adus 'Open Inventor' pe Web, la sugestia lui Tim Berners Lee.
Anthony Parisi, este cum spuneam mai sus, cocreator al 'VRML'.
http://www.vivaty.com/

Şi acum încă un filmuleţ despre comunitatea de utilizatori de Realitate Virtuală, VIVATY:

.

 
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Căutare: